19
Çələbi xalçası məişətdə.
Quzanlı kəndi. Ağdam.
Şuşa Qarabağ xanlığının
paytaxtı olduğu dövrdə şəhərdə və
onun kəndlərində klassik çeşnili
xalçalar toxunurdu. XIX əsrdə
burada ənənəvi naxışlarla yana
şı Rusiyadan, eləcə də Avropadan
gətirilmiş məcməyi, ətirli sabun,
çit və digər müxtəlif məişət
əşyalarının üzərindən
götürülmüş naxışlardan yeni xalça
kompozisiyaları - “Bağçada güllər”,
“Saxsıda güllər”, “Bulud” və s.
çeşnilər toxunurdu.
Azərbaycan xalçaları
/
QARABAĞ QRUPU
məsinə əlverişli coğrafi şərait, toxuculuq üçün yararlı xammal
ehtiyatının bolluğu və məişətdə bu xammalın geniş tətbiq
edilməsi başlıca səbəb olmuşdur. İstər daxili, istərsə də xarici
bazarda Qarabağ xalçalarına olan tələbat onun inkişafına
hərtərəfli təsir göstərmişdi.
Şuşa İran, Türkiyə, Ərəbistan, Hindistan, Rusiya ilə karvan
ticarət yollarının qovşağında yerləşdiyi, həmçinin Qarabağın və
bütövlükdə Cənubi Qafqazın sosial-iqtisadi həyatında xüsusi
yer tutduğu üçün burada xalçaçılıq dövrün tələbatına uyğun
olaraq daim təkmilləşmiş, bədii və texnoloji cəhətdən yüksək sə
viyyəyə çatmışdı.
XIX əsrdə Şuşada yüksək toxuculuq məharəti ilə seçilən
sənətkarlar çalışırdılar. Burada Xorasan xalçalarından da üstün
keyfiyyətdə olan xalçalar toxunurdu.
Azərbaycan xalçaçılığının Qarabağ qrupuna daxil olan
xalçalar arasında özünəməxsus bədii və texnoloji xüsusiyyətləri
ilə seçilən Şuşa xalçaları XIX əsrin sonlarında daha böyük uğurlar
qazanmışdı.
Azərbaycanın digər bölgələrində olduğu kimi, Qarabağda
da xalçalar xovlu və xovsuz texnika ilə toxunmaqla iki qrupa
bölünür. Birinci qrupa xovsuz texnika ilə toxunan həsir, çətən,
buriya, palaz, cecim, kilim, vərni, şəddə, zili, sumax və ladı adlı
xalçalar daxildir. Xovsuz xalçalar qrupuna daxil olan xalça və
xalça məmulatlarının toxunuşu arğacların əriş iplərinə “sadə
keçirtmə”, mürəkkəb keçirtmə və “sadə dolama” üsulu ilə əmələ
gəlir.
İkinci qrup xovlu xalçalardır. Bu qrupa xalı və xalçalar da
xildir. Xovlu xalçaların toxunuşu “düyünləmə” üsulu, yəni
“dolama ilmə” və yaxud “qüllabı ilmə” ilə əmələ gəlir.
Sənətşünaslar xovlu və xovsuz xalçaların keçdiyi inkişaf
yolunu dörd əsas və ardıcıl dövrə bölürlər.
Birinci dövr xalça sənətinin ibtidai dövrüdür. Qarabağ
da toxunan palaz və cecimlər bu dövrə aid edilir. Bu dövrdə
toxunan xalça məmulatı bəzəksiz, saya yerli və birrəngili olurdu.
Sonralar toxucular heyvan yunlarının təbii rənglərindən istifadə
edərək zolaqlı palazları yaratmışlar.
Xalça sənətinin ibtidai dövrünü təşkil edən və
keçirtmə üsulu ilə toxunan palaz zolaqlarının
üç bədii inkişaf forması vardır:
Palazın çayda yuyulması
Səhləb kəndi. Tərtər rayonu.
Qarabağın “Açma-yumma ” xalçası kəndli
həyətində. Səhləb kəndi. Tərtər rayonu.