8
xalçalarının elementinə çevrilib. “Vaq-bağı” zahiri görünü
şünə görə stilizə edilmiş baş təsviridir. Xalçalarda insan,
quş, fil, şir, it, keçi başının bir element kimi yer alması da
elə “vaq-bağı”nın təzahürü hesab olunur. Onların bir qay-
da olaraq bitki ornamentlərinin əhatəsində, gül-çiçək fo
nunda verilməsi də məqsədli olub, mahiyyətcə fərqli olan
elementlərin sintezinin ümumi məna-məzmunun zəngin
ləşdirilməsinə yönəldilmişdir.
“Yelən” haşiyənin ən enli zolağı olmaqla Təbriz qrupu xal-
çalarının naxış örtüyündə önəmli rol oynayır. Haşiyə sırası-
nın mərkəzində yerləşən yelənə münasibət zaman-zaman
fərqli olub. Ondan kompozisiyanın başlıca məzmununa
uyğunlaşdırılmış məna daşıyıcısı kimi, çox vaxt isə, sadəcə,
mərkəzi sahəni əhatələyən, ona kolorit baxımından yaxın
olan rəngləri ilə bitkinlik verən dekorativ element kimi is
tifadə etmişlər. Təbriz xalçalarında ikinci xüsusiyyət üstün-
lük təşkil etsə də, son dövrlərdə müasir sənətkarlar tərə
findən yelənlərin də təkrarlanmayan element və düşündü
rücü məzmunla yükləndiyini müşahidə etmək mümkün-
dür. Təbriz qrupu xalçalarının yelənlərində daha çox çiçək
xonçalarına, bulud motivlərinə, üzəri çiçək və yarpaqlı ör-
tülü dalğavari budağın təsvirinə, kiçik kətəbə və spirallara,
eləcə də epiqrafik bəzəyə rast gəlmək mümkündür.
“Epiqrafik bəzək” bir element kimi Azərbaycan xalçaçı
lığında ən çox Təbriz qrupuna aid nümunələrdə istifadə
olunur. Əsasən “Qurani-Kərim”dən götürülmüş ayələrdən,
Allahı, islam peyğəmbərini və hökmdarları mədh edən kə
lamlardan, məşhur şairlərin misralarından ibarət bu epiqra-
fik bəzəklər ərəb qrafikasında – “nəstəliq” və “nəsx” xətlə
yazılardı. Azərbaycanda islam dininin yayılması Təbriz
xalçaçılığında “Namazlıq” tipli xalçaların yaranmasını şərt
ləndirdi ki, onların da yuxarı hissəsini – kətəbələrini bəzək
rolunu oynayan yazısız təsəvvür etmək mümkünsüzdür.
Hər bir xalçanın dəyərliliyini, bütünlükdə onun yüksək
bədii-texniki xüsusiyyətləri, yəni, ecazkar naxış örtüyü
ilə yanaşı, həm də onun ovqat daşıyıcısı olan gözoxşayan,
cəlbedici rəngləri şərtləndirir. Təsviri və dekorativ-tətbiqi
sənətin bütün növ və janrlarının təhlili göstərir ki, Azərbay
can xalqı, daha çox, gerçəkliyin ümumiləşdirilmiş bədii
tutumda, nikbin ovqatlı və təsirli rənglərlə dərkinə və ifa
dəsinə meyillidir. Bununla yanaşı, Azərbaycan incəsənəti
üçün onların dünyagörüşünü ifadə edən digər çalarlar da
mövcuddur. Bu da, heç şübhəsiz, sənətkarların müraciət
etdikləri mövzu ilə, ona daha təsirli rəng ovqatı vermək
istəyi ilə bağlı olmuşdur. Bütün bunlar da son nəticədə
rənglərin Azərbaycan incəsənətində, o cümlədən də xalça-
çılıq sənətində özünəməxsus çoxqatlı rəmzi məna daşıma-
sına səbəb olmuşdur. Əksər rənglərin müəyyən rəmzləri
ifadə etməsi ənənəsinin sənət əsərlərinə daşınması uğurlu
nəticələr vermişdir. Bunu, dünyanın həm görünən, həm də
bəzən heç görünməyən, hətta mövcud olmayan rənglərinin
xalçalarda əksi də təsdiqləyir. Tarixən təbii rənglərlə öz
“xalça - arzuları”nı gerçəkləşdirən
azərbaycanlı sənətkarlar vaxtaşı-
rı nəhayətsiz fantaziyalarına ta-
pınmaqla təbiətdə mövcud olan
bitkilərin qarışığından reallıqda
heç vaxt görünməyən elə rəng
çalarları yaratmışlar ki, onların
bəzilərinin alınma tərkibi indiyə
kimi sirr olaraq qalmaqdadır. Elə bu
səbəbdən də rənglərin bir-birindən
fərqlənən çoxsaylı çalarları yara-
dılmış və xalçalarda istifadə olun-
muşdur. Təbriz qrupunun bir çox
məşhur nümunələrində ağ rəngin
işıqlı arzuların, göy yerliyinin ul-
duzları “daşıyan” səmanın, yaşı-
lın təbiətin yeniləşməsinin, bolluq
və bar-bərəkətin, sarının günəş və
ulduzların şərti-rəmzi təcəssümü
kimi təqdimatı da bunu təsdiqləyir.
Mavi çaların su və ruha rahat-
lıq gətirən qaynaq, qırmızının isə
alov anlamında təqdimatı da xalça
çeşnilərinə rəngarənglik verməklə
yanaşı, onunla göz-gözə qalanlara
mənəvi enerji vermək gücündə idi. Sənətkarlar rənglərin
insanın psixoloji durumuna təsir gücünə inanırdılar və on-
ların bu önəmli xüsusiyyətindən istifadə etməyə çalışırdılar.
Səfəvi dövrü xalçalarında qızıl saplardan istifadənin gü
nəş işığının rəngi kimi təqdim olunması azərbaycanlı sə
nətkarların xalçaların rəng örtüyünə rəngarənglik və zən
ginlik bəxş etməyə çalışdıqlarını göstərir.
Sənətkarlar həm ornamentli, həm də tez-tez müraciət et
dikləri süjetli xalçalarda rəngin təsir gücünü onun cəlbedici
dekorativ anlamından fəlsəfi qavranılmasına – düşündürü-
cü təfsirinə kimi genişləndirməyə nail olmuşlar. Bütövlükdə
isə rənglərin yüksək bədii-estetik dəyər daşıyıcılığının xal
çanın zərifliyini təmin edən texniki xüsusiyyətlərlə vəhdəti
Təbriz qrupu xalçalarının dünya şöhrəti qazanmasını şərt
ləndirmişdir.
Xalçaların bədii xüsusiyyətlərinin başlıca cəhəti on-
ların rəng örtüyünün təzadlı olması ilə bağlı idi. Tünd
yerlikdə açıq rənglər, açıq yerlikdə isə tünd rənglər işlədilir.
Urmiya gölündən görünüş.