11
Azərbaycan xalçaları / TƏBRİZ QRUPU
bu süjetlər, əsasən, insanların müxtəlif fəsillərdə tuş gəldikləri
əmək və iş qayğılarını, fəsillərlə və inanclarla bağlı rəmzləri,
Zodiak bürclərini, Şərq ədəbiyyatının mifoloji obrazlarını əks
etdirsə də, bir çox hallarda onların dövrün məşhur memarlıq
abidələri ilə əhatələnməsi təsvirlərə həyatilik və inandırıcılıq
bəxş edib.
“Dörd fəsil” xalçalarını özlərinin düşüncələrinin ifadə va
sitəsi hesab edən sənətkarlar hər dəfə yeni çeşnidə Azərbaycan
dekorativ-tətbiqi sənəti, o cümlədən də xalçaçılıq üçün səciyyəvi
olan ornament və təsvirlərin rəmzi mahiyyətindən istifadə
etməyə çalışmışlar. Onlar kompozisiyanı təşkil edən naxış
elementlərində ilin müxtəlif fəsillərinin mahiyyəti barəsində
insanların qədim və yeni düşüncələrinə bədii-dekorativ görün-
tü verməyə nail olmaqla, onların tutumlu estetik qaynaq kimi
qəbulunu şərtləndirmişlər.
İlin dörd fəslinə bədii-dekorativ, “xalça dili” ilə görüntü verən
sənətkarların xalqa qürur gətirən möhtəşəm memarlıq tikililəri
ilə yanaşı, kompozisiyalara tanınmış şair və fikir adamlarının
portretlərini daxil etmələri isə belə şəxsiyyətlərə hörmət və eh-
tiram əlaməti olmaqla yanaşı, həm də xalçaların cəlbediciliyini
təmin etmək məqsədi daşıyırdı. Bu mənada R. Mustafayev adı-
na Azərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyində və Nizami Gəncəvi
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyində nümayiş etdiri
lən bir neçə xalçanın (XIX əsr), eləcə də vaxtilə Şah Təhmasibin
İmam Rzanın məqbərəsinə hədiyyə etdiyi və hazırda Məşhəd
(İran) muzeyində saxlanan ecazkar sənət nümunəsinin adını
çəkmək olar. Bu xalçalarda Göy məscid, Olcaytu Xudabəndə
türbəsi, Təxti - Cəmşid saray kompleksi, İmam Rza məqbərəsi
və digər məşhur abidələrin, eləcə də Ömər Xəyyam, Firdovsi,
Sədi və Hafiz kimi söz xiridarlarının təsvirlərinin “Dörd fəsil”
xalçalarında yer alması da deyilənləri təsdiqləyir.
Təbriz qrupu nümunələri arasında mahiyyətcə “Dörd fəsil”
kompozisiyasının məna-məzmun yükü ilə uyğunluq təşkil
edən çoxsaylı xalçalar mövcuddur. Ümumi olaraq “Meşəli”
və “Bağçalı” adlandırılan xalçalarda Təbriz qrupuna məxsus
“Bağ-behişt”, “Bağ-meşə”, “Sərvistan” və s. nümunələrdəki orna
mentlərlə səsləşən rəmzi mənalı təsvir motivlərinə və ayrı-ayrı
elementlərə rast gəlmək mümkündür. “Meşəli” xalçalarının mo-
tivinin zənginliyinə görə ən diqqət çəkənləri sırasında bir parça-
sı Parisin (Fransa) Dekorativ sənətlər muzeyində, digər hissəsi
isə Krakov (Polşa) muzeyində göstərilən iri ölçülü xalçanın adını
çəkmək olar.
Luvrda (Fransa) nümayiş etdirilən və üzərində meşə ilə ya-
naşı, bu yerlərin ayrılmaz atributu olan heyvanların əksi olan
xalçanın (XVI əsr) təsvirləri incəliyinə görə öz-özlüyündə qədim
miniatür motivləri ilə səsləşməklə yanaşı, bütünlükdə həm də
azərbaycanlı sənətkarların yaradıcı təxəyyülünün genişliyini nü-
mayiş etdirir.
Lionda Tyüsso muzeyindəki xalçada (XVI əsr) heyvanların
ölüm-dirim mübarizəsini əks etdirən motivin ümumi kompozi
siyaya daxil edilməsi “meşəli”yə bir qədər də dramatizm bəxş
etmişdir.
Təbrizdə xalça toxuyan qadın.
Xalça fraqmenti. Yun. Xovlu. XVI əsr.
Təbriz qrupu. Azərbaycan. “Viktoriya və Albert”
muzeyi. London.
Təbriz qrupu nümunələri arasında
mahiyyətcə “Dörd fəsil” kompozisiya
sının məna-məzmun yükü ilə uyğunluq
təşkil edən çoxsaylı xalçalar mövcuddur.