13
Azərbaycan xalçaları / TƏBRİZ QRUPU
çaçılığında təbiət motivlərinin obrazlı təqdimatının mümkünlü-
yünü nümayiş etdirmişlər.
Bu çeşninin Azərbaycan xalçaçılığında bu günə kimi yer al
maqda davam etməsi və bədii cəhətdən bir qədər də zənginləş
dirilməsi heç şübhəsiz onun aşıladığı bədii-estetik yükün hə
mişəyaşarlığından xəbər verir. Bu gün L. Kərimov adına Azər
baycan xalçası və xalq tətbiqi sənəti Dövlət muzeyində göstə
rilən əski “Ağaclı” (XX əsrin əvvəlləri) və bu çeşninin təfsiri ilə
yaradılan müasir “Şəbi-hicran” (müəllifi E. Mikayılzadə) xalçası
qədim bədii ənənələrin yaradıcılıqla davam etdirilməsini və zən
ginləşdirilməsini özündə yaşadır.
Azərbaycan incəsənətində insan təsvirli xalçalara bilavasitə
Təbriz toxuculuq nümunələrində rast gəlinməsinin Səfəvilər
dövründə Təbrizdə sənətkarları öz ətrafına toplayan saray ki-
tabxanasının fəaliyyəti ilə əlaqələndirilməsi məntiqlidir. Azər
baycanlı rəssamların XVI əsrdə miniatür sənəti sahəsində qazan-
dıqları uğurların o dövrdə mövcud olan digər bədii sənətkarlıq
sahələrinə təsir göstərməsi təbii idi. Ona görə də o dövrdə,
əslində, Azərbaycan incəsənətinin ortaq təsvir dilinə çevrilən
əski miniatür sənəti bədii ənənələri xalçaçılıqda da özünü ifadə
etmişdi. Müasir dövrə gəlib çatmış qədim xalça nümunələrinin
bədii həllində miniatür rəssamlığı ilə səsləşən məqamların möv-
cudluğunu da, əslində, sözün əsl mənasında bir-birinin qonşu-
luğunda yaradılan xalçaçılıq və miniatürçülüyü birgə yaradıcı-
lıq səylərinin nəticəsi hesab etmək olar. Xalçalardakı müxtəlif
məzmunlu təsvirlərin ifadəsindəki yüksək sənətkarlıq da bu
çeşnilərin yaradılmasında o dövrün tanınmış miniatürçülərinin
iştirakı barəsində söylənilən fikirlərin həqiqət olduğunu vurğu
lamağa əsas verir. Bu mənada yuxarıda adları çəkilən süjet-
li xalçalarla yanaşı, Təbriz qrupuna aid “Leyli və Məcnun”,
“Fərhad və Şirin”, “Xəyyam”, “Dərviş”, eləcə də digər Şərq və
Azərbaycan folkloru və ədəbiyyatı ilə bağlı süjetli nümunələrin
adını qeyd etmək olar. L. Kərimov adına Azərbaycan xalçası və
xalq tətbiqi sənəti Dövlət muzeyinin kolleksiyasındakı “Ömər
Xəyyam öz sevgilisi ilə” (XIX əsr), “Şeyx Sənan” (XX əsrin əv
vəlləri), “Dərviş”, Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan
ədəbiyyatı muzeyində göstərilən “Məlik Məmməd” (XX əsrin
əvvəlləri), R. Mustafayev adına Azərbaycan Dövlət İncəsənət
Muzeyindəki “Dərvişlər” (XIX əsr), Şərq ölkələri xalqlarının
Dövlət incəsənət muzeyinin (Moskva) ekspozisiyasını bəzəyən
“Rüstəmin döyüşü” (XX əsrin əvvəlləri) xalçaları da belə sənət
nümunələrindəndir.
Təbriz qrupu xalçalarının çoxsaylı çeşniləri arasında süjetlilərə
nisbətən ornamentli xalçalar çoxluq təşkil etmişdir. Bunu həm
müsəlman dünyasında canlı təsvirinə münasibətlə, həm də xal-
çaların döşəməyə salınması ilə əlaqələndirmək mümkündür. Di
gər tərəfdən milli bədii sənətkarlığın bütün sahələrində rəmzlər
lə “danışmağa” üstünlük verən, elementlərin semiotiklinə səy
göstərən yerli ustaların son nəticədə xalçanı Azərbaycan xal-
qının “danışıq dilinə” çevirmələri qarşılığında düşüncələrini
təsvirdən çox, naxışlarla ifadə etmələrini təbii saymaq olar.
Təbriz qrupuna aid ornamental xalçalar arasında “Ləçək
turunc”, “Əfşan”, “Xətai” və “İslimibənd”in kompozisiyaları
nı naxış örtüyündəki nəbati elementlərin xüsusi axıcı ritmə
uyğunlaşdırılması təşkil edir. Çox vaxt mahiyyətcə mürəkkəb
olan bu kompozisiyalar gözoxşayan spiralvari (hələzun) ritmə
tabe olduğundan, məna-məzmun daşıyıcısına çevrilən və stilizə
olunmuş ləçəkli nəbati naxışlar, qönçə, gül və yarpaq təsvirlə
ri ovsunlayıcı görkəm almaqla, xalçanın bədii-estetik tutumu-
nun ecazkarlığını təmin etmişdir. Bu kompozisiyaların bədii
Miniatür. "Şərab məclisi". Sultan Məhəmməd. 1525-ci il.
Xalça fraqmenti. Yun. Xovlu. XVI
‒
XVII əsrlər.
Təbriz qrupu. Azərbaycan.
“Viktoriya və Albert” muzeyi. London.