3
Əgər burada xalçaçılığın inkişafı üçün coğrafi şəraitin və xam-
malın olduğunu da nəzərə alsaq, onda bu sənətkarlıq sahəsinin
bütün Azərbaycanda, eləcə də Təbriz və ona yaxın ərazilərdə ya
ranmasını və sonrakı dövrlərdə yeni-yeni bədii zirvələri fəth et
məsini təbii saymaq olar. Xalça sənəti Təbrizlə yanaşı Ərdəbil,
Marağa, Mərənd, Maku, Xoy, Urmiya, Zəncan, Qərəcə, Heris, Sə
rab, Əhmədabad, Miriş, Əhər, Salmas, Görəvan, Sennə, Qaradağ
və s. yaşayış məntəqələrində də geniş yayılmışdır. Təbriz qrupu
xalçaları qədim bədii-texniki ənənələrə tapınmaqla inkişaf etmiş
və bu sahədə özünün əlçatmazlığını təsdiqləmişdir.
Çox qədim nümunələr müasir dövrədək gəlib çatmasa da, de
korativ-tətbiqi sənətin digər növlərində yaradılan nümunələrdə
xalçaçılığın və ona yaxın sahələrin inkişafda olduğunu təsdiqləyən
maddi dəlillər mövcuddur. Buna misal olaraq Urmiya gölü yaxın-
lığındakı Göytəpə yaşayış məntəqəsindən və Kaşan yaxınlığındakı
Sialk- təpədən arxeoloji qazıntılar zamanı üzə çıxarılmış keramika
nümunələrinin bəzək örtüyündə xalçalar üçün də səciyyəvi olan
naxışlara rast gəlinməsini, eləcə də Cənubi Azərbaycanın Maku
şəhəri yaxınlığından tapılmış gil at fiqurunun belində naxışlı
yəhərin olmasını qeyd etmək olar. Həsənludan tapılmış məşhur
qızıl camın (b. e. ə. VIII əsr) üzrindəki şirin belinin naxışlı yəhərlə
örtülməsi də qədim Azərbaycanda, o cümlədən də Təbrizdə və
onu əhatələyən yaxın-uzaq məntəqələrdə xalçaçılığın mövcud-
luğunu söyləməyə əsas verir. Sonrakı dövrlərdə Azərbaycan
müxtəlif dönəmdə ərəblərin və monqolların işğalına məruz qal-
sa da, bədii sənətkarlığın müxtəlif sahələri, o cümlədən xalçaçılıq
inkişafını dayandırmamış, hətta Sasani dövlətinin tərkibində (III
– VII əsrlər) olarkən buradan Avropaya daşınan müxtəlif mallar
arasında xalçalar xüsusi yer tutmuşdur.
Azərbaycan xalçaçılığının diqqətçəkən bədii-estetik uğurla-
rı qeyd edilərkən Sasani hökmdarlarının Mədaindəki sarayını
bəzəmiş “Zimistani” (qış) xalısının da adı çəkilməlidir. Təbriz
qrupu xalçalarına aid üzərində ilin fəsillərini əks etdirən “Dörd
fəsil” kompozisiyası “Zimistani” xalısının da Azərbaycanda to
xunduğunu söyləməyə əsas verir. 636-cı ildə sarayın ərəblər tə
rəfindən istilası zamanı bu nadir sənət incisi də qənimət kimi ələ
keçirilmiş və hissələrə ayrılaraq qaliblər arasında bölüşdürülmüş-
dür. Mənbələr “dünyada mövcud olan bütün rənglərin istifadə
olunduğu bütün xalının qiymətli daşlarla örtüldüyü”nü qeyd
edirlər.
VI – VII əsrlərdə Azərbaycan yüksək keyfiyyətli xalçalar istehsal
edən iri mərkəzə çevrilmişdir. VII əsrdə bu yerlərdə olmuş məşhur
çin səyyahı Xuan Tes-ankın xatirələrində “Azərbaycan xalçaçılığın
ən böyük mərkəzidir” fikrini dilə gətirməsi də bunun təsdiqidir.
XI – XII əsrlərdə Azərbaycan şəhərlərinin, o cümlədən də Cə
nubi Azərbaycan ərazisindəki yaşayış məntəqələrinin dirçəl
məsi bu yerlərdə mövcud olmuş xalçaçılığın da inkişafının yeni
mərhələyə qədəm qoymasına səbəb olmuşdur. Bununla bərabər,
VII – XIII əsrlərdə Azərbaycanda baş verən müxtəlif hadisələrin
xalçaçılığın inkişafına arzuolunmaz təsirlər göstərdiyi də qeyd
edilməlidir. Xalça nümunələri tez-tez, xüsusilə də monqol isti-
lasından sonra daha çox əhalini girovluqdan can qurtarma va
sitəsinə çevrildiyindən, sənətkarlar onun bədii dəyərindən çox
sayının çoxluğuna üstünlük verməyə məcbur olurdular.
XIII – XVI əsrlərdə Təbriz və ona yaxın şəhərlərdə inşa olun-
muş saray və dini memarlıq tikililərinin daxili tərtibatını bura-
da toxunmuş xalçalarsız təsəvvür etmək qeyri-mümkündür. Bu
mənada Təbrizdə ucaldılmış “Dövlətxana” adlı tikilinin və Əli
şah məscidinin, eləcə də Ərdəbildəki Şeyx Səfiəddin kompleksi-
nin adını çəkmək olar.
Sultan Məhəmməd. Sultan Səncər və qarı.
Nizami "Xəmsə"si. 1539
‒
1543-cü il.
Təbriz muzeyində saxlanılan
antik dövrə aid əşyalar.