6
Eramızın III yüzilliyində İran Sasani dövləti
(224 ‒ 651-ci illər) güclənməyə başladı. Region-
da üstünlüyü ələ keçirmək üçün Sasani, Roma,
sonra isə Bizans imperiyaları arasında dağıdıcı
müharibələr baş verdi. Bu, Naxçıvan diyarına
da ağır zərbələr vurdu. Lakin çox keçmədən
hərbi-strateji mövqeyi və ticarət yollarının üs
tündə yerləşməsi Naxçıvanın inkişafına ye
nidən güclü təkan verdi. Bəzi məlumatlara
görə ilk orta əsrlərdə Naxçıvan şəhərində 30
minə qədər ev və 150 min əhali vardı. Sasa-
ni canişinlərinin (mərzbanlarının) iqamətgahı
müəyyən dövrlərdə burada yerləşirdi. Azər
baycanın qədim zərbxanalarından biri olan
Gilan zərbxanası (Ordubad rayonu) Naxçıvan
da yerləşirdi. Burada «naxç» işarəsilə Sasani
sikkələri zərb olunmuşdur
6
. Sasanilərin haki
miyyətinin zəifləməsi şəraitində Azərbaycan
dövlətçiliyinin bərpası Naxçıvanın inkişafına
müsbət təsir göstərdi.
Bu dövrə aid sikkələr (V ‒ VI əsrlər), Albani
ya hökmdarı Cavanşirin (638 ‒ 680/81) statuet
kası (SPb, Ermitaj), qrifon (Culfa rayonu), Biləv
qalası, Dəmirlər, Xarabagilan (Ordubad rayonu),
Dəlmə (Şahbuz rayonu) və b. yaşayış məskən
lərindən əldə edilmiş zəngin arxeoloji material
lar tərəqqidən xəbər verir.
Ərəb işğalları dövründə (VII ‒ VIII əsrlər)
başqa Azərbaycan torpaqları kimi Naxçıvan da
Ərəb Xilafətinin tərkibinə daxil edildi
7
. Ərəb
sərkərdəsi Həbib ibn Məsləmə Naxçıvan şə
hərini ələ keçirərkən şəhər əhalisi qarşısında
gotürdüyü öhdəliklər barədə xüsusi müqavilə
imzaladı
8
.
İslam dininin yayılması, geniş ərazili Ərəb Xi
lafətinə daxil olan ölkələrlə qarşılıqlı əlaqələ
rin genişlənməsi Azərbaycanın, o cümlədən də
Naxçıvanın inkişafına müsbət təsir göstərdi. Bu
nunla belə, yadelli əsarətini qəbul etməyənAzər
baycan xalqı ərəblərin işğalçılıq siyasətinə qarşı
azadlıq mübarizəsinə qalxdı. Babəkin başçılıq
etdiyi azadlıq müharibəsinin (816 ‒ 837) əsas
mərkəzlərindən biri də Naxçıvan oldu
9
. Ərəb
mənbələrində bütövlükdə Azərbaycan haqqın-
da, o cümlədən də Naxçıvan barədə məlumatlar
daha da artdı. Əl-Bəlazuri, İbn Xordadbeh, əl-
Müqəddəsi, əl-İstəxri, əl-Biruni, Yaqut Həməvi
və b. görkəmli tarixçilər, coğrafıyaşünaslar Nax-
çıvandan geniş bəhs edirlər.
Naxçıvanın bütün islam dünyasında məşhur
olmasının ən parlaq faktlarından biri də budur
ki, buradakı Tanrıçılığa məxsus olan qədim
Əshabi-Kəhf («Mağara sahibləri») abidəsi Qura
ni-Kərimin 18-ci surəsi olan əl-Kəhf («Mağara»)
surəsinin 9-26-cı ayələrində əks olunmuşdur. Bu
ayələrdə Allahdan başqasına inananlardan ay-
rılıb mağaraya sığınan gənclərdən, onların 300
ildən çox yuxuya qalmasından və oyandıqdan
sonra başlarına gələnlərdən söz açılır
10
. Əshabi-
Kəhf Naxçıvanın şöhrətini daha da artırdı, bu
Əshabi-Kəhf ziyarətgahı. Culfa.
NaxçıvanAtropatena və Sasanilər dövründə (IV
‒
VII əsrlər).
Qaynaq: Azərbaycan Respublikası Naxçıvan tarixi atlası.
Bakı, 2010, s. 18
Xəritə 1.