44
Xalçanın bədii quruluşu zəngin ara sahə
və haşiyə hissəsindən ibarətdir.
Sürməyi yerlikli ara sahədə on beş bütöv
və altı yarımçıq “siniyəbənzər” medalyon
yerləşdirilib. Bu tipli xalçaların kompozisi-
yasına Rusiyanın dekorativ tətbiqi sənətinin
təsiri olmuşdur.
Məlum olduğu kimi XIX əsrin ikinci ya-
rısından Azərbaycanın Rusiya ilə mədəni,
iqtisadi əlaqələrinin genişlənməsi ticarət
əlaqələrinin canlanmasına səbəb olmuşdur.
Rusiyada istehsal olunmuş çit, yun parça-
ların, yaylıqların və dəmirdən düzəldilmiş
“sini”lərin üzərindəki təbii güllər və digər
elementlər xalça ustalarının böyük marağı-
na səbəb olmuşdur. Rus dekorativ-tətbiqi
sənətinin təsiri altında yaranan xalçalara
“Saxsıda güllər”, “Bağçada güllər”, “Bulud”
və “Sinili” xalçalar aiddir. İlk əvvəl bu tip-
li xalçalar çox sadə naxış tərtibatı ilə digər
xalçalardan seçilirdi. İllər ötdükcə yerli us-
talar bu kompozisiyalı xalçaların naxışlarını
zənginləşdirərək mürəkkəb kompozisiya
quruluşuna nail olmuşlar. Hətta, XIX əsrin
sonlarında mürəkkəb naxış tərtibatına ma-
lik dəst-xətli gəbələr qızlara cehiz verilirdi.
Cehizlik məqsədilə toxunan xalçalar çox
yüksək keyfiyyətli olurdu. Gəlin olacaq
qız cehizlik toxunacaq xalçanın naxışını öz
zövqünə uyğun seçərdi.
Xalçanın ara sahəsindəki “siniyəbənzər”
medalyonların içərisində sumağı, açıq-qır-
mızı, qəhvəyi, kərpici, çəhrayı, açıq-yaşıl,
mavi, yasəməni, sürməyi rənglərlə işlənmiş
gül-çiçək, yarpaq motivləri vardır. Medal
yonların yerliyi zoğalı, şəkəri, açıq-qırmızı,
kərpici, çəhrayı, şəkəri-yasəməni rənglərlə
tərtib edilib.
Medalyonların kənarlarını qəhvəyi, açıq-
qırmızı, açıq-yaşıl, mavi, şəkəri, sarı, açıq-
qəhvəyi rənglərlə işlənmiş haşiyələr əhatə
edir.
Ara sahənin boşluqları dördləçəkli,
altıləçəkli, səkkizləçəkli gül-çiçək, ağac,
rombvari, kvadratşəkilli, “X”-ə bənzər və
digər klassik elementlərlə doldurulub. Ara
sahənin sağ, sol, yuxarı, aşağı və mərkəz
hissələrində stilləşmiş ceyran, quş təsvirləri
vardır.
Medalyonların kənarlarındakı haşiyələrdə
güllü-çiçəkli budaqlar və yarpaqlar işlənib.
Haşiyələrdəki “qayçıbalıq” və digər
elementlər açıq-yaşıl, sarı, şəkəri, açıq-qır-
mızı, sürməyi, açıq və tünd-qəhvəyi, mavi,
göy, qara, xına rəngi və başqa rənglərlə
işlənib.
Ara sahənin yuxarı və aşağı hissələrində
yarımçıq elementlər vardır.
Xalçanın sürməyi yerlikli ana haşiyəsi zoğalı, sarı, açıq-qırmızı, narın-
cı, açıq-yaşıl, tünd və açıq- qəhvəyi, göy, mavi, şəkəri rənglərlə işlənmiş
gül-çiçək, yarpaq motivləri və budaqlarla bəzədilib. Haşiyənin yerliyi
bəzi hissələrdə xına rənglidir.
Ana haşiyə hər iki tərəfdən içərisində üçləçəkli, dördləçəkli gül-çiçək
və spiralşəkilli budaqlarla bəzədilmiş qırmızı yerlikli bala haşiyələrlə
əhatə olunub. Kənar bala haşiyə xaricdən, digər bala haşiyə isə daxildən
içərisində dalğavari xətlər işlənmiş şəkəri yerlikli zəncirələrlə əhatə
olunub. Ana haşiyənin kənarları ağ rəngli “siçandişi”lərlə tamamlanır.
Xalça özünəməxsus rəng tərtibatı ilə seçilir. Naxçıvan xalçaları üçün
səciyyəvi olan rənglər bu xalçada yüksək peşəkarlıqla toplanıb. Xalça-
nın xovu, ərişi yun, arğacı pambıqdır. Saxlanma vəziyyəti əladır. Xalça
bədii, tarixi, elmi əhəmiyyət kəsb edir.