75
Xovsuz xalçaların və xalça məmulatlarının özünəməxsus orna
mentləri olur. Bu elementlər palaz zolaqları, kilimlərə xas olan
klassik elementlər, şəddə və vərni elementləri, zili, ladı, sumax
elementləri adı altında birləşərək bir-birindən fərqlənirlər.
Xovsuz xalçalar bütün dövrlərdə digər bölgələrdə olduğu
kimi, Naxçıvanda da əhalinin məişətinin ayrılmaz tərkib hissəsi
olmuşdur. Qədim xalça ustaları məfrəş, xurcun, heybə, çuval,
çul, yüküzü və sair məişət əşyalarının yüngül və yumşaq ol-
masını nəzərə alaraq, onların əksəriyyətini xovsuz xalçaların
toxuma texnikası ilə istehsal edirdilər. Bu adət indi də davam
etməkdədir.
Xalça toxuma sənətinin dördüncü dövrü düyünləmə, yəni əv
vəllər dolama ilmə, sonralar isə qullabı ilmə texnikası ilə əmələ
gələn xovlu xalçatoxuma üsulunun inkişaf etdiyi dövrdür. Bu
dövr istər texniki, istərsə də bədii cəhətdən xalça sənətinin yük
sək inkişaf dövrü hesab edilir. Hələ eramızdan əvvəl tətbiq olu
nan ilmə düyün texnikası, bütün başqa üsullardan fərqli olaraq,
mürəkkəb kompozisiyaların tətbiq edilməsinə imkan yaratmış
dır. Bu texnikanın inkişafı ilə əlaqədar yeni istehsal alətləri (də
mir qayçı, bıçaq) meydana gəlmişdir. İstər xovlu, istərsə də xov-
suz xalçaların toxunma prosesində digər istehsal alətlərindən
(həvə və kirkidən) istifadə edilmişdir.
Naxçıvanda, əsasən, “Açma-yumma”, “Aran”, “Qoca”, “Buy-
nuz”, “Dəryanur”, “Balıq“, “Şabalıd buta” adlı xovlu xalçalar,
şəddə, vərni və zili kimi xovsuz xalçalar üstünlük təşkil edir.
Naxçıvan xalçalarının ilmə sıxlığı 30x30-dan 40x40-a qədər
olur. Bu bölgənin xalçalarında bir kv. metrdə 90.000-dən 160.000-ə
qədər ilmə yerləşir. Bəzən bir kv. metrdə 200.000
ilməsi olan xalçalara da təsadüf edilir. Bu xalçalar
qullabı ilmə toxunuşlu olur.
Naxçıvan qrupuna daxil olan xalçaların ilmə hün-
dürlüyü, yəni qalınlığı 6 mm-dən 10 mm-ə qədər
olur. Burada toxunan xalçalar əksər hallarda uzun-
sov olur. Bu xalçaların sıxlığı orta və az olmasına
baxmayaraq möhkəm, qalın və xeyli davamlı olur.
Naxçıvan xalçaları zəngin, eyni zamanda, mürək
kəb kompozisiya quruluşuna malikdir.
Azərbaycanın digər bölgələrində olduğu kimi,
Naxçıvanda da xalça sənətinin inkişaf dövrünü təş
kil edən xovlu xalçaların kompozisiyası müxtəlif
formalı elementlərdən qurulmuşdur.
Naxçıvanda, əsasən, “Açma-
yumma”, “Aran”, “Qoca”,
“Buynuz”, “Dəryanur”, “Balıq“,
“Şabalıd buta” adlı xovlu
xalçalar, şəddə, vərni və zili
kimi xovsuz xalçalar üstünlük
təşkil edir.
Xurcun. Yun. Xovsuz. XIX əsrin əvvəli. Naxçıvan qrupu. Azərbaycan.
Zili, fraqment. Yun. Xovsuz. XIX əsrin
əvvəlləri. Naxçıvan qrupu. Azərbaycan.
Etnoqrafiya muzeyi. Rusiya.
Azərbaycan xalçaları / NAXÇIVAN QRUPU