71
Zəngin təbiətə, əlverişli coğrafi şəraitə ma
lik Naxçıvanda hələ qədim dövrlərdən xal
çaçılığın geniş inkişafı üçün əlverişli şərait
olmuşdur. Kültəpə qədim yaşayış məskə
nindən tapılmış (e. ə. IV ‒ III minillik) ibti
dai gil cəhrələr və sümükdən hazırlanmış
iy ucları Naxçıvanın o zamanlar ən qədim
toxuculuq mərkəzlərindən biri olduğunu
sübut edir. Naxçıvanda insanlar bir sıra bit
kilərdən boyaq rəngi almağın sirlərinə bə
ləd olmuş, həmin boyaqlar vasitəsilə mə
işətdə işlətdikləri gil qabların bir çoxunu
rəngləmişdilər. Bu məqsədlə, başlıca olaraq
iki rəngdən ‒ qara və qırmızıdan istifadə et
mişlər.
Qədim Naxçıvan sakinlərinin məişətində sümük alətlərinin də
rolu az olmamışdır. Onlar sümükdən, əsasən, toxuculuq alətləri və
tikiş üçün iynələr hazırlayırdılar. Arxeoloji qazıntılar zamanı mə
lum olmuşdur ki, yerli əhali arasında əkinçilik və maldarlıqla yana-
şı toxuculuq, boyaqçılıq, dulusçuluq və metalişləmə sahələri daha
çox inkişaf etmişdir.
Toxuculuqdan danışarkən Naxçıvanın geyim mədəniyyətini də
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Burada qadın geyimlərində, adətən in-
nabı, yaşıl, gümüşü rənglərə üstünlük verilirdi. Geyim dəstindəki
rənglər ən kiçik detallara qədər dəqiqliyi və uyğun çalarlar ilə se-
çilirdi. Muncuqlu tikmə texnikasından istifadə edilərkən, əsasən,
nəbati naxışlar işlədilirdi. Naxçıvan geyimlərində əl işinin səliqəsi,
əhatəliliyi yüksək texnologiyadan xəbər verir. Bəzək üçün müxtəlif
tikmə texnikalarından -güləbətin tikmə, məlimə, bafta, zəncirə, qa-
ragöz, sərmə, muncuqlu tikmə, piləkli doldurma və s. istifadə edi-
lirdi. Naxçıvanın qadın geyimləri içərisində müxtəlif tuman növləri
olmuşdur.
Naxçıvana aid kişi geyimləri içərisində Azərbaycanın digər zo-
nalarında olduğu kimi arxalıq, quşqar, şalvar, çuxa, kürk, peşə sə
ciyyəli yapıncı, dəri, keçə və müxtəlif parçalardan hazırlanan baş
geyimlərindən -papaq, təskülah, börk və s. istifadə olunmuşdur.
Orta əsrlərin ərəb müəllifləri Naxçıvanda xalçaçılığın geniş vüsət
alması və bu ərazidə toxunan xalçaların şöhrət qazanması barədə
öz əlyazmalarında dəyərli məlumat vermişlər. X əsrin II yarısına
(982) aid «Hüdud əl-Aləm» əsərində göstərildiyi kimi, Muğan öz
palaz və çuvalları, Naxçıvan, Xoy və Səlmas -zili və xalçaları, Şirvan
isə parçaları ilə tanınırdı.
Xalça sənətinin Naxçıvanda geniş yayılmasına və tərəqqisinə xal-
qın məişət və estetik tələbatı səbəb olmuşdur. Adətən, bu ərazidə
istehsal edilən 20-30 m
2
-dək iri ölçülü, qalın toxunuşa malik xov-
lu və keçə, palaz, cecim, kilim, şəddə, zili kimi xovsuz xalçalardan
evlərdə döşəmələrin örtülməsində, otaqların isidilməsində və bə
zədilməsində istifadə edilmişdir. Xalça sənəti Naxçıvanın Şərur,
Şahbuz, Ordubad və Culfa bölgələrində daha geniş yayılmışdır.
Bu ərazidə xalça sənətinin inkişafına qonşu ölkələrlə olan ticarət
əlaqələrinin də təsiri az olmamışdır.
Tarixən Naxçıvanda xalça istehsalında albas və mazex qoyun
cinslərindən, keçi, dəvə yunu ilə yanaşı ipəkdən də geniş istifadə
edilmişdir. Toxunan xalçaların sıxlığı 35x35-dən 40x40-dək, ərişi,
Cecim. Yun. Xovsuz. XIX əsrin əvvəlləri.
Naxçıvan qrupu. Azərbaycan.
Azərbaycan xalçaları / NAXÇIVAN QRUPU