64
Bakının xovsuz zili xalçası öz bədii və texniki göstə
ricilərinə görə digər bölgələrdə toxunan zililərdən fərq
lənir. Bu xovsuz xalça Xızıda toxunan müxtəlif zili çeş
nilərindən biridir. Tarix boyu toxunmasında və materi
alında olan zərifliyi, çeşidli incə naxışlarının zənginliyi
baxımından Bakı zilisi nadir nümunələrdən sayılmışdır.
Zilinin ərişi yerli ənənəyə uyğun olaraq qırmızı və
sürməyi rəngli yundan çəkilib. Toxuma üsulu isə sadə
keçirmə və paralel dolama texnikası ilə icra edilib. Zili ara
sahə və haşiyə zolağından ibarətdir. Üç cərgədən ibarət
olan haşiyə zolağının iki kənar zolağı paralel naxışlı olub,
həndəsiləşdirilmiş nəbati elementlərdən ibarətdir. Əsas
ana haşiyə zolağı isə müxtəlif formalı mifoloji quşlar
dan, “S”, ağac, romb kimi elementlərin məzmununa və
biçiminə görə ahəngdar yerləşməsindən ibarətdir. Zili
nin ana haşiyə zolağı üzərində toxunmuş bütün naxışlar
əbədiyyət rəmzidir. Mistik dünya ilə yaşanan həyat ara
sında elçi funksiyasını ifa edən quş, əbədi həyat simvolu
olan ağac və bu məkanı qoruyan “S” işarəsi ölməzliklə
bağlıdırlar.
Ara sahə isə baş və ətəkdən içərisi “buta”larla bəzənmiş
düzbucaq formalı enli cərgələrə və mərkəzdə qəfəslərə
bölünmüş beş cərgədə damalı hissələrə ayrılır. Bu qə
fəslər də öz növbəsində ana haşiyədəki kompozisiyanın
təkrarlanan davamı sayıla bilər.
Bakı xalçaları üzərində tez-tez rast gəlinən motivlərdən
biri də “buta”dır. Gözəlliyi ilə yanaşı daşıdığı semantik
mənaya görə “buta”nın zili xalçasını bəzəyən naxışlar
arasında xüsusi bədii və mənəvi dəyəri vardır. Saxlanma
vəziyyəti əladır.