14
Lionda Tyüsso muzeyindəki xalçada (XVI əsr) heyvanların ölüm-dirim mübarizəsini əks etdirən motivin
ümumi kompozisiyaya daxil edilməsi “Meşəli”yə bir qədər də dramatizm bəxş etmişdir.
Milandakı Poldi-Petsoli muzeyindəki “Meşəli” xalçası da naxışlarının zənginliyi ilə seçilir. Belə ki, bura-
da quşlarla gülləri əks etdirən mərkəzi gölün ətrafındakı sahədə müxtəlif quşların və qanadlı mələklərin
əyilmiş gövdəli ağaclarla, eləcə də bütün səth boyu yayılmış çoxsaylı budaqların xüsusi ritmə köklənmiş
təsvirinin yaratdığı ecazkarlıq danılmazdır.
Təbriz qrupu xalçalarına xas zəriflik nişanəsini özündə yaşadan motivlər arasında “Bağçalı” adlananlar da
özünəməxsus bədii-estetik məziyyətə malikdirlər. Xalçaçılar, sanki, öz dövrünün tanınmış miniatürçüləri
ilə yarışırmış kimi ilmələrdən ecazkar səhnələr yaratmaqdan usanmırdılar. Xalça çeşnilərindəki çiçəklənən
bağların, gözoxşayan düzənliklərin, çayların və şəlalələrin nəğməkar quşlarla təsviri, az qala, miniatürlərdən
“gəlmə” kimi qəbul olunurdular. Xalçaçıların bu motivlərin xalça həlli üçün uğurlu bədii stilizə vasitələri
tapa bilmələri, təsvirlərin inandırıcı dekorativliyinə nail olmaları onların yüksək sənətkarlıqlarının göstəricisi
idi. Dünya xalçaçılığı, eləcə də Azərbaycan incəsənəti, üzərində ürəkaçan bağ motivləri olan çoxsaylı to-
xuculuq nümunələri ilə zənginləşmişdir. Onların müasir dövrə gəlib çatmış ən qədimi (XVI əsr) Vyana
İncəsənət Muzeyində (Avstriya) saxlanılır. Xalçanın kompozisiyasını gerçək bağın stilizə olunmuş təsviri
təşkil edir. Mərkəzi su axınının təsviri kimi təqdim olunan və bunu sahənin müxtəlif ölçülü altı düzbu-
caqlı zolağa bölünməsi ilə əldə edən xalçaçılar, müxtəlif əlvan bəzəkli bu zolaqların kəsişmə nöqtələrində
içərisi balıqlı su tutumunu görüntüyə gətirməklə ümumi kompozisiyanın təsirliliyini əldə etmişlər. Yuxa-
rıda yerləşdirilmiş iki zolağın fonunda üzərində çiçəkli kollar təsvir olunmuş uzadılmış göllər verilmişdir.
Bu göllərin iki tərəfdən budaqları quş təsvirli ağaclarla əhatələnməsi də xalçanın bədii dəyərinə önəmli təsir
göstərmişdir. Kompozisiyaya daxil edilmiş digər dörd zolaq da maraqlı elementlərlə zənginləşdirilib. Bu üç
qoşa düzbucaqlının hər birinin üç quş fiquru ilə tamamlanmasını da uğurlu bədii tapıntı saymaq olar.
Pensilvaniya incəsənət muzeyində (ABŞ) və Tehran xalça muzeyində (İran) saxlanan XVI əsrə aid xalçalar-
da, eləcə də “Metropoliten” muzeyinin kolleksiyasındakı XVII əsrə aid xalçada “Bağçalı” kompozisiyasının
çeşnidən-çeşniyə yeniləşən maraqlı bədii həlli vardır.
Təbriz qrupu xalçaları arasında “Ağaclı” kompozisiyasını elementlərinin anım yaratmaq gücünə görə
müəyyən qədər “Dörd fəsil”in “törəməsi” də hesab etmək olar.
“Ağaclı” öz adını daşıdığı kompozisiyaya müvafiq olaraq almışlar. Bu kompozisiya növünün Mərkəzi Asi-
ya və Qafqazda geniş yayılmasına baxmayaraq, Təbrizin “Ağaclı”sı fərqli və daha özünəməxsusdur. Bu çeş-
ninin mərkəzi hissəsini, əsasən tək, bir çox hallarda isə bir-neçə ağac və kol təsviri təşkil edir. Ağaclar kom-
pozisiya yaradıcısının zövqünə uyğun fərqli görünüşə malik olurlar. Kompozisiyaya ürəkaçan təbiət moti-
vini daha da gözəlləşdirən zərif heyvan təsvirlərinin daxil edilməsi də xalça yaradıcılarının incə zövqündən
və fantaziyasının genişliyindən xəbər verirdi.
Adətən, yaz ovqatlı ağaclar çiçək açmış vəziyyətdə, payız libaslı ağaclar isə meyvəli –alma, yaxud narla
təsvir olunardılar. Bəzən sərv, söyüd və digər ağacların stilizə olunmuş təsviri olan kompozisiyalara da
rast gəlinir. Çeşnilərin əsas məna-məzmun yükünün daşıyıcısı olan bu ağaclar çox vaxt xalq arasında da-
şıdığı müxtəlif rəmzlərə uyğun olaraq kompozisiyaya daxil edilirdi. “Ağlayan söyüd”ü məhəbbət rəmzi,
palıdı – güc və mərdlik, narı – uğur rəmzi kimi təqdim edən sənətkarlar Azərbaycan xalçaçılığında təbiət
motivlərinin obrazlı təqdimatının mümkünlüyünü nümayiş etdirmişlər.
Bu çeşnininAzərbaycan xalçaçılığında bu günə kimi yer almaqda davam etməsi və bədii cəhətdən bir qədər
də zənginləşdirilməsi heç şübhəsiz onun aşıladığı bədii-estetik yükün həmişəyaşarlığından xəbər verir. Bu
gün L. Kərimov adına Azərbaycan xalçası və xalq tətbiqi sənəti Dövlət muzeyində göstərilən əski “Ağaclı”
(XX əsrin əvvəlləri) və bu çeşninin təfsiri ilə yaradılan müasir “Şəbi-hicran” (müəllifi E. Mikayılzadə) xalçası
qədim bədii ənənələrin yaradıcılıqla davam etdirilməsini və zənginləşdirilməsini özündə yaşadır.
Azərbaycan incəsənətində insan təsvirli xalçalara bilavasitə Təbriz toxuculuq nümunələrində rast
gəlinməsinin Səfəvilər dövründə Təbrizdə sənətkarları öz ətrafına toplayan saray kitabxanasının fəaliyyəti
ilə əlaqələndirilməsi məntiqlidir. Azərbaycanlı rəssamların XVI əsrdə miniatür sənəti sahəsində qazandıqla-
rı uğurların o dövrdə mövcud olan digər bədii sənətkarlıq sahələrinə təsir göstərməsi təbii idi. Ona görə də
o dövrdə, əslində, Azərbaycan incəsənətinin ortaq təsvir dilinə çevrilən əski miniatür sənəti bədii ənənələri
xalçaçılıqda da özünü ifadə etmişdi. Müasir dövrə gəlib çatmış qədim xalça nümunələrinin bədii həllində
miniatür rəssamlığı ilə səsləşən məqamların mövcudluğunu da, əslində, sözün əsl mənasında bir-birinin
qonşuluğunda yaradılan xalçaçılıq və miniatürçülüyü birgə yaradıcılıq səylərinin nəticəsi hesab etmək olar.
Xalçalardakı müxtəlif məzmunlu təsvirlərin ifadəsindəki yüksək sənətkarlıq da bu çeşnilərin yaradılmasın-
da o dövrün tanınmış miniatürçülərinin iştirakı barəsində söylənilən fikirlərin həqiqət olduğunu vurğula
mağa əsas verir. Bu mənada yuxarıda adları çəkilən süjetli xalçalarla yanaşı, Təbriz qrupuna aid “Leyli və
Məcnun”, “Fərhad və Şirin”, “Xəyyam”, “Dərviş”, eləcə də digər Şərq və Azərbaycan folkloru və ədəbiyyatı
ilə bağlı süjetli nümunələrin adını qeyd etmək olar. L. Kərimov adına Azərbaycan xalçası və xalq tətbiqi
sənəti Dövlət muzeyinin kolleksiyasındakı “Ömər Xəyyam öz sevgilisi ilə” (XIX əsr), “Şeyx Sənan” (XX
əsrin əvvəlləri), “Dərviş”, Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan ədəbiyyatı muzeyində göstərilən “Məlik
Məmməd” (XX əsrin əvvəlləri), R. Mustafayev adınaAzərbaycan Dövlət İncəsənət Muzeyindəki “Dərvişlər”
(XIX əsr), Şərq ölkələri xalqlarının Dövlət incəsənət muzeyinin (Moskva) ekspozisiyasını bəzəyən “Rüstəmin
döyüşü” (XX əsrin əvvəlləri) xalçaları da belə sənət nümunələrindəndir.
Təbriz qrupu xalçalarının çoxsaylı çeşniləri arasında süjetlilərə nisbətən ornamentli xalçalar çoxluq təşkil
etmişdir. Bunu həm müsəlman dünyasında canlı təsvirinə münasibətlə, həm də xalçaların döşəməyə salın-
ması ilə əlaqələndirmək mümkündür. Digər tərəfdən milli bədii sənətkarlığın bütün sahələrində rəmzlərlə