34
“Xilə-Əfşan” artıq xalça anlamı ölçüsü
nü dəf edib. Ondan, şübhəsiz ki, xalı ola
raq döşənək kimi istifadə edilmişdir. Bu
xalça möhtəşəmliyi, rəngi, naxışları ilə
böyük salonların bəzəyi olmuşdur. Bəlkə
də zamanında onun kənarələri də toxun
muşdur. Lakin bu növ xalı dəstlərinin tam
halda günümüzədək gəlib çatması nadir
hadisə hesab olunur. Onun ərişi, arğacı
və xovu yundandır. Toxunma texnika
sı türkbafdır. Adətən, bu növ xalçalar öz
gözəlliyini illər ötdükcə büruzə verirlər.
Bu da xalçanın rənglərinin təbii olması,
işləndikcə mülayim tonlara keçməsi, Ab
şeron ənənəsinə görə ağ gilabı ilə dəniz
suyunda yuyulduqdan sonra yununun
parlaqlığı, xovunun yatması kimi müxtəlif
səbəblərdən irəli gəlir.
“Xilə-Əfşan” xalçası haşiyə zolağından
və ara sahədən ibarətdir. Haşiyəni irili
xırdalı on bir ədəd zolaq təşkil edir. Onla
rın hər biri xalça üzərində yalnız bir dəfə
toxunub. Yelən zolaqları da həm həndəsi,
həm də zoomorf (quş), nəbati naxışlarla
bəzədilib.
Xalçanın ana haşiyə zolağı “kufi” adla
nır. İslamın yeni yayılmağa başladığı
dövrdən xalçalar üzərində kufi yazı tərzi
ilə dualar, Qurandan iqtibaslar toxunma
ğa başlamışdır. Getdikcə kütləvi xarakter
alan bu ənənə toxucular tərəfindən sxe
matik tərzdə icra edilməyə başlayır. Ar
tıq əsrlər ötsə də xalçalar üzərində “kufi”
haşiyə zolağı bir sxematik ənənəyə çevrilir
və əsasən, Bakı və Quba qrupunda toxu
nan xalçalarda tez-tez rast gəlinir.
Xalçanın ara sahəsi daha çox səmanı xa
tırladır. Üzərindəki “sacayaq” elementi
çox məşhurdur. Çox zaman “islimi” adla
nan bu elment bəzən artım kimi yozulur,
bəzən odun, atəşin simvolu kimi, bəzən
də əbədi dünyanın təmsilçisi olan mifoloji
quşlar kimi təsnif edilir. Hər üç halda “sa
cayaq” genetik varislik ənənələrindən irəli
gələn bir naxışdır. O, qədim etiqadlarla,
inamlarla bağlıdır.
Xalçanın ara sahəsini bəzəyən çoxlu
sayda nəbati elementlər vardır. Qönçələr,
“palmet”, müxtəlif formalı güllər, tənək
yarpağı, budaqlar, heyvan təsvirləri ara
sahəni çox baxımlı edən naxışlar toplusu
dur.
Xalçanın ümumi koloriti solğun rəng ça
larındadır. İnsana rahatlıq, sakitlik gətirir.
Bu sakitlik nəinki xalçanın qədimliyindən,
həm də Bakı xalçalarının rəng harmoniya
sındakı nəciblikdən irəli gəlir.