22
Xalça fraqmenti. Yun. Xovlu. XIX əsr.
Quba qrupu. Azərbaycan. Şəxsi kolleksiyadan.
yerləşən göllərin mərkəzində ənənəyə uyğun toxun
maqdadır. Quba xalça qrupuna daxil olan xalçaların
hər birində bu element özünəməxsus üslub tərzində
icra edilib. Qubanın “sumax” xalçalarında ara sahə
nin əsas bəzək elementi olan gölü tamamlayan motiv
kimi klassik “Zeyxur”, “Qollu-Çiçi” xalçalarında gö
lün mərkəzində toxunan bəzək elementi şəklində çıxış
edir. Bəzi toxucular tərəfindən bu naxış “çərxi-fələk” və
ya “çarx” adlandırılır.
İnsanlara həyat verən günəş simvolu – “svastika”
(xaçabənzər motiv) bolluq rəmzi sayılan “romb”la eyni
dövrdə, e. ə. I minillikdə və eyni mənşədən meydana
gəlmişlər. Belə ki, təsərrüfatla məşğul olan maldar
tayfaları arasında bolluq, məhsuldarlıq, artım onların
ömür boyu can atdıqları xoşbəxt həyat tərzi, onları
müşayiət edən ən ümdə arzular idi. Quba xalçalarının
əksər nümunələrində ya əsas göl elementi şəklində və
ya doldurucu element kimi toxunan “romb” təsviri
həyatın başlanğıcı, qadın məhsuldarlığını bildirən
elementdir. Bu elementdən əksər Quba xalçalarının
mərkəzində istifadə edilir. Xovsuz “sumax” və xovlu
“Şahnəzərli” və “Alpan” kimi xalçalar buna örnək ola
bilər.
“Romb” bəşəri mahiyyət kəsb edən elementdir. Yə
ni, artım rəmzi olan sadə dördbucaqlı romblar son
rakı dövrlərdə insanlar tərəfindən münbitlik, bolluq,
məhsuldarlıq kimi magik mənada qəbul edilərək ətraf
ları qarmaqlarla bəzədilib. Bu ənənə Quba toxuculuq
sənətində çox geniş yayılmış və müasir günədək da
vam etməkdədir.
Qubanın “sumax” xovsuz xalçalarında və bu texnika
da toxunan xalça məmulatlarında ətrafları qarmaqlarla
bəzədilmiş romb formalı göllər türk xalqlarına mənsub
olan oğuz tayfalarının onqonu sayıla bilər. Qarmaq
elementləri xalq arasında – “dırnaq” və ya “caynaq”
adlanıb, ov quşlarının rəmzi obrazını xatırladır.
İslamaqədərki incəsənətdə yırtıcı ov quşları mövzu
su geniş yayılmışdır. Yəni qüvvətlinin zəif üzərində
qələbəsi mövzusu quşların rəmzi təsviri yolu ilə on
qonlardan heraldik məziyyətli məzmunlaradək inki
şaf etmiş, bütöv bir obrazın hissələrlə bədii ifadəsi yad
nəzərlər üçün müəmmalı, onun yaradıcıları üçün isə
öz aydınlığını qoruyub saxlamışdır.
“Romb” elementinin Azərbaycan xalçalarında xeyli
izləri vardır. Quba xalça qrupunda “romb” köməkçi –
doldurucu element olmaqla yanaşı, həmçinin də əsas
element kimi “göl” formasında toxunur.
“Göl” elementiAzərbaycanda xalçanı təşkil edən əsas
tərtibat motividir. Onun bu adı daşıması da təsadüfi
deyildir. Xalça üzərində ara sahənin səthini isti, quru
təbiəti olan düzlərlə müqayisə etsək, gölün xalq üçün
hansı müqəddəs məna kəsb etdiyini təsəvvür etmək
olar. Quba xalçalarında “göl” bəzək elementi müxtəlif
formalarda olur. O, insanların dünyagörüşünü naxış
lar vasitəsilə əks etdirir və xalq arasında “xonça”, “tu
runc”, “tabaq”, “medalyon” və “göl” kimi adlar daşıyır.
Quba xalçalarını bəzəyən çoxsaylı naxışlar içərisində
qadın, uşaq və kişi obrazlarına rast gəlmək mümkün