23
Azərbaycan xalçaları / şİRVAN QRUPU
adamın və yaxud “yallı” gedən adamların təsvir edildiyi
xalçaları nümunə göstərmək olar. İnsan əzalarını təsvir
edən elementlər bəzən ritual icrası şəklində işlənilirdi.
“Mərəzə” xalçalarında toxucular arasında “əl-ələ” adlanan
kompozisiya çox maraqlıdır. Bu xalçalarda bir-birinin ar
dınca təsvir edilən kişi və qadın fiqurları Azərbaycanın
milli rəqsi olan yallı kimi yozulur. “Mərəzə” xalçaları üçün
xarakterik olan bu elementlər Qobustandakı qədim qaya
təsvirlərində də üstünlük təşkil edir.
Xalça elementlərində məməlilər, sürünənlər, quşlar, hə
şəratlar da təsvir edilirdi. Bu təsvirlərin çoxu bəzən hədsiz
dərəcədə şərti olduğu üçün ifadə etdiyi məzmunu itirir. To
xucular xalçalarda əfsanəvi və az gördükləri heyvanlardan
daha çox həyatda tez-tez gördükləri heyvanatın, xüsusən
ev heyvanlarının (at, dəvə, qoyun, it, pişik, ördək, quş və
s.) və həşəratın şəkillərini əks etdirmişlər. “Qabıstan” xal
çalarında stilizə edilmiş “arı” elementləri xalq arasında
xeyir və bolluq rəmzi kimi yozulur. Arı elementlərinə bu
xalçaların ara sahəsində təsvir edilən medalyonların uc his
səsində də (yəni sonunda) təsadüf edilir. Bu xalçaların ara
sahəsindəki buludların hər iki qulpunda təsvir edilən arı
elementləri davamlı surətdə işlədilir.
XIX əsrin əvvəllərində toxunan “Qabıstan” xalçalarındakı
elementlər aradan iki əsr keçməsinə baxmayaraq, bu gün
də dəyişməz olaraq toxunur. Bəzən iki göldən ibarət olan
xalçalarda arıları “pətək” elementləri əvəz edir.
“Ərçiman” xalçalarının ara sahəsində göllərin kənar hissə
lərində insan, heyvan və quş təsvirləri boşluq olan sahələrdə
doldurucu element kimi təsvir edilir. İstər “təkgöl”, istərsə
də “cütgöl” (qoşagöl) xalçalarda bu təsvirlərə rast gəlinir.
Şirvan xalçalarında ara sahənin kənarlarında təsvir edi
lən böyük dilim-dilim elementlər “kəpənək” adlandırılır.
Qədim dövrlərdə toxunan mürəkkəb kompozisiyalı Şirvan
xalçalarında insan və heyvan təsvirləri daha çox olur.
“Qəşəd” xalçalarının ara sahəsində təsvir edilən dilim-
dilim formada xalçayabənzər dördkünc element “çadır”,
onun dövrəsindəki elementlər isə ev heyvanlarının otarıl
ması kimi yozulur. Ara sahəsindəki boşluq “çəmənlik” kimi
yozulur. Bəzi “Qəşəd” xalçalarının dördbucaqlarında üz
bəüz yerləşdirilən ördək, qaz, yaxud qoyun-keçi təsvirləri
vardır. Bu stilləşmiş təsvirlər üfüqi-simmetrik və şaquli
asimmetrik olurlar.
“Hacıqabul” xalçalarında orta ölçülü tək göllərin kənar
larında tovuzquşu, qaz, qarğayabənzər elementlərə, tula və
insan təsvirlərinə tez-tez təsadüf edilir. Təbiidir ki, bu ele
mentlərin hər biri vaxtilə simvolik mənaya malik olmuşdur.
Hələ qədim dövrlərdə Yaxın və Orta Şərqdə, o cümlədən
Azərbaycanda müqəddəs heyvan (qoyun, keçi, maral, çəlik)
təsvirləri heyvandarlıq və əkinçiliklə bağlı idisə, sonralar bu
təsvirlər müyyən bir tayfanın totemi, yaxud astroloji bürc
olmuş və ya müxtəlif anlayışlı simvolik mənalar daşımışdır.
“Salyan” adlanan xalçalarda üz-üzə dayanan qoşa quş
təsvirləri çox diqqətəlayiqdir. Bu stilləşmiş quş təsvirləri
“məhəbbət”, xalçayabənzər göl elementləri isə bütün Şərq
xalqlarının, o cümlədən azərbaycanlıların dini inamında
insan həyatı üçün vacib olan “dörd ünsür” (su, od, torpaq,
hava) rəmzi kimi yozulur. Bu qrupa daxil olan “Salyan xi
ləsi” adlanan xalçalarda da dördayaqlı heyvan (dördayaqlı
olmasına baxmayaraq, quş kimi yozulur) təsvirlərinə təsadüf
edilir. “Salyan xiləsi” adlandırılan xalçaların elementləri Qu
ba qrupuna daxil olan “Qədim minarə” xalçalarından götü
rüldüyü üçün göstərilən adla çox toxunmamışdır.
“Cəyirli” xalçalarının ara sahəsində “açma-yumma”, ya
xud sənətşünasların təbirincə desək, “bəndi-rumi” adlan
dırılan kompozisiya quruluşu xalçaya xüsusi görünüş gə
tirir. Bu xalçalarda mərkəzi şaquli oxların sağ və solunda
“ördək” elementləri, həmçinin ara sahədə sağ və solda ila
nabənzər elementlər təsvir edilir. Bu qrupun “Şirvan” ad
lanan xalçalarıında “Çanaqlı bağa” (tısbağa) elementləri
Şamaxı. Məlhəm
kəndində xalça toxuyan qadın.