21
Azərbaycan xalçaları / şİRVAN QRUPU
texniki və bədii cəhətdən Şirvan xalçalarının eyni olduğu üçün
onları da bu qrupa aid edirlər.
Şirvanın ən böyük xalçaçılıq mərkəzi Şamaxı şəhəri və onun
ətrafında yerləşən qəsəbə və kəndlər olmuşdur.
Şirvanın xalçaçılıq mərkəzlərindən olan Göyçayda xovsuz və
xovlu texnika ilə xalça və xalça məmulatları toxunmuşdur.
Digər xalçaçılıq mərkəzlərindən olan Kürdəmirin “Şilyan”,
“Kürdəmir” və “Sor-sor” adlanan xalçaları çox məşhurdur.
Ucarın Yuxarı Şilyan kəndində tarixən xalça toxunmuş və bu
sənət qorunub saxlanılmışdır. Zərdabda əhalinin məişət tələ
batını ödəmək məqsədilə xovlu və xovsuz xalçalar toxunmuş
dur.
Qobustan rayonu da tarixən Azərbaycanın ən qədim xalça
çılıq mərkəzlərindən biri olmuşdur. Bu rayonun “Mərəzə”,
“Nabur”, “Çuxanlı”, “Cəyirli”, “Cəmcəmli”, “Qabıstan” adla
nan xovlu xalçaları, kilim, palaz, zili kimi xovsuz xalçaları və
xalça məmulatları çox məşhurdur. Şirvan ərazisində toxun
muş “Qabıstan” adlandırılan xalçalar üçün səciyyəvi olan xü
susiyyətlərdən biri onların uzunsov formalı beş xalıdən ibarət
olmasıdır. Bu xalçaların ölçüsü adətən 120x500 sm olur. “Orta
lıq”, iki yan tərəflərə salınan “yanlıq”, otağın baş hissəsinə sa
lınan “başlıq” və qapıya yaxın olan hissəsinə döşənən “ayaq
lıq” adlandırılırdı. Yundan−çox vaxt bəzən isə dəvə və qoyun
yunundan, yaxud ipək və pambıq tərkibli iplərdən toxunan
xalça məmulatlarının əsas toxunma mərkəzi Qabıstan kəndi ol
muşdur. Qabıstanda toxunan xalçalar incə, parıltılı, yumşaq və
nazik olurdu. Toxucular bu tip xalçaları “taxta” adlandırırdı.
Ən qədim xalça məmulatı kimi xovsuz xalçaları göstərmək
olar. İlk mərhələdə texniki icra baxımından ən sadə kompozi
siyalar da xovsuz xalçalarda meydana çıxmış, onların bir çoxu
dəyişikliyə uğramadan indiyədək gəlib çatmışdır. Böyük öl
çülü simmetrik rapportlu kompozisiyalara bütün xovsuz xal
ça istehsalı zonalarında, o cümlədən Şirvanda da rast gəlinir.
Xovlu xalçalar üçün səciyyəvi olan bu kompozisiyalar sonralar
xovsuz xalçalara köçürülmüşdür. Bu xalçalar istisnasız olaraq
bütün xalçaçılıq mərkəzləri kimi Şirvan üçün də səciyyəvidir və
xovsuz xalça nümunələrinin hamısında (palaz, kilim, zili, cecim,
şəddə və sumaxlarda) müşahidə edilir.
Haşiyəli və haşiyəsiz xalçalardakı kompozisiyalarda səthin
şaquli hissələrə bölünməsi üsuluna Azərbaycanın digər böl
gələrində olduğu kimi Şirvanın zili, cecim və kilimlərində də
rast gəlinir. Naxçıvan cecimlərindən fərqli olaraq, Şirvan ce
cimlərində zolaqlar nisbətən ensizdir və bütünlüklə yığcamdır.
Şaquli hissələrə bölünmə Şirvan qrupuna aid olan kilimlər
üçün də səciyyəvidir. Bu qrupa aid olan “quyrumlu” kilimləri
maraqlıdır. Bu tipli kilimlərdə ara sahə nisbətən mərkəzdə iki
hissəyə bölünür, həmin hissələrdən hər birində romblar olan
kvadratların şaquli sırası verilir.
Şirvanda xovsuz texnika ilə toxunan xalça və xalça məmu
latlarına palaz, kilim, cecim, sumax texnikası ilə toxunan mə
mulatlar daxildir. Şirvanda toxunan zililər və sumaxlar digər
bölgələrin zili, kilim və sumaxlarından xeyli fərqlənir. Bu xal
çaların zərifliyi qoyun yunundan asılıdır. Şirvanın aran hissə
sində bəslənən qoyunların yunundan əyrilən iplərdən “taxta-
micə” adlanan xovsuz xalçalar (palaz növü) toxuyurdular. Bu
tipli xalçalar tərəkəmələrin məişəti üçün daha çox səciyyəvi idi.
Oturaq əhali xalçaların daha çox zərifliyinə, bədii tərtibatının
zənginliyinə diqqət yetirirdisə, elat əhali xalça məmulatlarının
davamlılığına daha çox diqqət yetirirdi. Bu səbəbdən də onlar
özlərinin müvafiq məişət tələbatlarını ödəyən xalçalar və xalça
məmulatları toxuyurdular.
Orta əsrlərdə Şirvanda “Sumax” texnikası ilə də xalça və xalça
məmulatları toxunmuşdur. Bu xalçaların əsas toxunma mərkəzi
Təbii boyalarla boyanmış iplər.
Kilim fraqmenti. Yun. Xovsuz. XIX əsr.
Şirvan qrupu. Azərbaycan.
Xalça fraqmenti. Yun. Xovlu. 1850-ci il. Şirvan
qrupu. Azərbaycan. Şəxsi kolleksiyadan.