20
a) sadə zolaqlar;
b) sulu zolaqlar;
c) naxışlı zolaqlar.
Ümumiyyətlə, “palaz” köçmə həyat tərzi keçirən bir qisim
əhali arasında və habelə Muğanda, cecim isə Ağcabədi və
Cəbrayılda geniş yayılmışdır. Adətən palazlar dik hanalarda,
cecimlər isə yer hanalarında toxunurdu.
İkinci dövr xalça sənətinin, texniki və başlıca olaraq, bədii
cəhətdən inkişafının ilk dövrüdür. Bu dövrdə sadə dolama
texnikası ilə əmələ gələn “kilim” toxuma üsulu inkişaf edir.
Bu texnikanın meydana gəlməsi, xalçaların üzərində ibtidai
formalarda sadə naxışlar toxumağa imkan yaratmışdır.
Azərbaycanın bir çox bölgələrində olduğu kimi, Qarabağda
da palaz və kilimlərdən alaçıqlarda, dəyələrdə və eləcə də
toyxanalarda, istər daxili bəzək-döşəmə, istərsə də xarici örtük
kimi istifadə olunurdu. Kilimlər əsasən Bərdə və Cəbrayılda
toxunurdu.
Üçüncü dövr vərni, şəddə, zili, sumax, ladı toxuma üsu
lu meydana gəlməsi dövrüdür. Mürəkkəb dolama texnikasının
çox geniş yayıldığı bu dövrdə xalça bəzəyinin mürəkkəbləşmə
və müxtəlif ölçülü naxış elementlərinin inkişafı üçün geniş
imkanlar yaranmışdır.
Xalça sənətinin üçüncü dövrünü təşkil edən və mürəkkəb
dolama üsulu ilə əmələ gələn şəddə və vərni xalçaları əksər
hallarda maldarlıqla məşğul olan yerlərdə toxunurdu. Buna görə
də bölgədə bu tipli xalçaların üzərində başlıca olaraq stilləşmiş
heyvan təsvirlərinə daha çox təsadüf edilir. Qarabağın dağlıq
rayonlarında şəddə və vərni toxunuşlu at, dəvə, öküz çulu,
pərdə, məfrəş və s. məişət əşyalarına tez-tez rast gəlinir. Şəddə
və vərninin istehsalının mənşəyi Bərdə və Naxçıvan olduğu
güman edilir. Qarabağ bölgəsində nadir hallarda ipəkdən
toxunmuş vərnilərə də təsadüf edilir. Mürəkkəb dolama toxuma
üsulu ilə toxunan zili istər toxunuşuna görə, istərsə də bədii
cəhətdən şəddə və vərniyə nisbətən daha artıq təkmilləşmişdir.
Qarabağın zili bəzəklərində şərtiləşmiş heyvan təsvirlərindən
başqa, ibtidai formada bir sıra həndəsi elementlər də mey
dana gəlmişdir. Zililərin əsas toxunma mərkəzi Bərdə olma
sına baxmayaraq Ağdamda, Yevlaxda, Füzulidə, Ağcabədidə,
Cecim və zililər məişətdə. Xovsuz.
B
u bədii
inkişaf
formaları
cecimlərə də
aiddir.