Qarabağın Xocavənd, Ağoğlan və başqa ərazilərindən
də zəngin maddi mədəniyyət qalıqları tapılmışdır.
Hələ antik dövrdən Qarabağda Bərdə şəhəri məşhur idi.
Bərdə həm iqamətgah, həm hərbi qala, həm ticarət mərkəzi,
həm də möhtəşəm sənətkarlıq mərkəzi olmuşdur.
IX əsr ərəb tarixçisi İbn Hövgəl Bərdə şəhərindən bəhs edərkən onu “Arra
nın anası” adlandırmışdır. Mənbələrin verdiyi məlumata görə, VII-X əsrlərdə
Bərdədə 100 mindən çox adam yaşamışdır. Şəhərdə dörd böyük bazar, xüsusi
sənətkarlıq mərkəzləri mövcud olmuşdur. Bu dövrdə Bərdə ipəyi İrana, Xu
zistana ixrac edilir, xüsusi sifarişlə ipək xalçalar toxunurdu.
Başqa bir müəllif Əl-Müqəddəsi isə yazırdı ki, Bərdə baş şəhər olub, bu
vilayətin Bağdadıdır. Müəllif gözəl Qarabağ xalçalarından, xüsusən misli
bərabəri olmayan “Bərdə” xalçaları haqqında məlumat verir.
Ərəb müəllifi Əl-İstəhri (X əsr) Bərdədən Hindistana ixrac edilən qızılı
boyaq maddəsi (boyaqotu-marena) barədə, Əl-Müqəddəsi, Hövqəl isə al-
qırmızı boya alınan və hətta, Avropaya ixrac edilən “qırmız” adlı qurdlar
barədə məlumat verir.
XI-XII əsrlər Azərbaycanın çiçəklənməsi, onun iqtisadiyyatının yüksəlişi,
şəhərlərinin genişlənməsi, bir çox sənətlərin inkişafı dövrüdür. Bu dövrlərdə
bir çox bölgələrlə yanaşı, Qarabağ bölgəsinin xalçaları da Yaxın Şərq bazarla
rında böyük şöhrət qazanmışdı.
XIII əsrin I yarısında və XIV əsrin ortalarında uyğur (türk) və Çin mə
dəniyyətinin güclü təsirinə məruz qalan monqollar həmin mədəniyyətlərin
elementlərini Azərbaycana da gətirmişdilər. Nəticə etibarı ilə Azərbaycan
incəsənətində, ilk növbədə xalçaçılıqda yeni süjetlər, kompozisiyalar meydana
çıxırdı. Tətbiqi sənətin ən inkişaf etmiş sahələrindən biri olan xalçaçılıqda
tətbiq edilən süjet və kompozisiyalar Qarabağ xalçalarında da öz əksini
tapmışdır.
XV-XVI əsrlərdə də Azərbaycan incəsənətində, xüsusilə xalçaçılıq
sahəsində irəliləyiş var idi. Bu dövrlərdə avropalıların məişətinin əsas bəzə
yi olan Azərbaycan xalçaları bir çox Avropa rəssamlarının tablolarında təs
vir edilmişdir. Təsvir edilən xalçalar sırasında Qarabağ xalçaları xüsusi yer
tutur. Qarabağ qrupuna daxil olan “Muğan” xalçası Hans Memlingin (XV əsr)
“Məryəm körpəsi ilə” və “Bir gəncin portreti” tablolarında görünür.
Səfəvilər dövləti hakimiyyəti dövründə (1501-1736-ci illər) xalçaçılıq
istehsalı mərkəzləri sürətlə inkişaf etmişdi. Bu dövrlərdə Qarabağ bölgəsində
də nəfis xalçalar istehsal edilirdi.
XVIII əsrdə Qarabağ xalçaçılıq məktəbi, əsasən, Azərbaycanın “incisi” ad
landırılan Şuşada cəmlənmişdir.
Bu xalçalar ilk əvvəl Xocavənd adlandırılırdı. XVIII əsrdən Xocan, XIX
əsrdən isə Şuşada yayıldığı müddətdə onlar “Qoca” adı ilə məşhur olurdular.
Əslində “Qoca” xalçalarının adı Xocavənd kəndinin adı ilə bağlıdır.
Azərbaycanın Şuşa şəhəri hələ qədim zamanlardan özünün bənzərsiz
xalçaları ilə şöhrət qazanmışdır. Xalqın milli ənənələrindən bəhrələnən xalça
sənəti bu bölgədə müəyyən inkişaf mərhələləri keçmişdir.
1840-1850-ci illərin statistik məlumatlarına görə Şuşa şəhərində sənətkar
ların sayı iki dəfə çoxalmışdı ki, onların xeyli hissəsini xalçaçılar təşkil edirdi.
Şuşada xalça sənətinin əhalinin əsas məşğuliyyətlərindən birinə çevril
Sürü otlaqda.
Qarabağ.
Ticаrət körpüsü.
Bərdə. XII-XIV əsrlər.
16