133
həndəsi motivli haşiyələrə malikdirlər;
yeganə fərq ondan ibarətdir ki, onların
hamısının yuxarı hissəsində erməni
yazısından ibarət zolaq var. Bir Ye-
vangelistin stulda oturub ayaqlarını
döşəkçə üzərinə qoyaraq dincəlməsi
kompozisiyasının erkən erməni təsviri
incəsənətində verilməsi ilk ən məşhur
erməni miniaturçülərindən olan 1287-
ci il İncilindəki Toros Roslinə aid edilən
təsvirlər də daxil olmaqla, digər bir çox
təsvirlərdə də rast gəlinir
4
. Lakin bu
miniatürlərdə daha mürəkkəb tərtibatlı
xalçaların təsviri var: daha qədim
erməni incəsənətinin və həm də bir
çox digər Orta Şərq mədəniyyətlərinin
xarakterik xüsusiyyəti olan bölün-
müş-palmet arabesk. Təəssüflər ol-
sun ki, həqiqətən obyektiv fikir irəli
sürmək üçün bu xalçalar haqqında
kifayət qədər təfərrüat
verilməyib*.
Ona görə də erkən erməni
miniatür rəssamlığı çox az
köməyə gəlir. Daha böyük
informasiya mənbəyinə -
Avropa rəssamlığına üz
tutmaqla biz aşkar edirik
ki, belə bir dəlil, görün-
düyü kimi, ikili xarakter
daşıyır. Əvvəla, alimlərin
çoxu bu fikirdədir ki, XV
əsrin əvvəllərinə məxsus
Flamand
İtaliya
rəsmlərində rast gəlinən
həndəsi tərtibatlı xalçalar
əminliklə demək olar ki,
Qafqaza deyil, Anadoluya
məxsusdur; əlbəttə ki, bu
fikir həmin işlərin erməni
toxucularına məxsus ol-
masının mümkünlüyünü
inkar etmir. XV əsr Fla-
mand rəsmlərində əks
olunan romb və qarmaqlı
səkkizbucaqlı (‘Memlinc’
gül olduğu güman edilən)
tərtibata malik xalçalar
həm Anadolu, həm də,
daha çox, Qafqaz xalçalarına (daha
sonrakı dövrə məxsus) bənzəyir. XV
əsr Florensiya rəsmi “Bakirə və Şantil-
linin uşağı”ında (“Virgin and Child of
Chantilly”)
5
təsvir edilən qıfıl-qarmaq-
lı romb xalçası kimi bəziləri isə daha
çox Qafqaz xalçalarına oxşayır.
Qədim Flamand xalçalarının əksə­
riyyəti çox zaman qədim Anadolu xal-
çaları üçün xarakterik olmayan, lakin
XII və XIII əsr erməni miniatürlərində
təsvir edilmiş döşək­çələrdə rast gəlinən
“sarmaşıq” haşi­yəyə malik olurlar.
Belə ki, XV əsr Avropa rəsmlərində
əks edilən toxuculuq əsərlərinin böyük
əksəriyyəti coğrafi nöqteyi-nəzərdən
Anadoluya məxsus olsa da, onlar şərqi
Anadolunun böyük bir ərazisində
məskunlaşan ermənilərin əl işidir**.
Lakin XV əsr və ondan əvvələ aid
Xalça. Yun. Xovlu.
237x176. XIX əsrin
II yarısı. Kitabda
(s.33) Sevan Qa-
zax adı ilə verilir.
Əslində "Qoşa
minarə" xalçası
olub, İrəvan qrupuna
(Azərbaycan) aiddir.
* Müəllif burada
da yanlış olaraq
Qafqazda xalçaçılı-
ğın tarixi ilə erməni
müniatürləri ara-
sında əlaqə axtarır.
Halbuki, Azərbaycan
ərazisindən aşkar
edilmiş toxuculuğa
dair tapıntılar daha
etibarlı mənbə olub,
burada toxuculuq
sənətinin inkişafı
haqqında məlumat
verir. Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi
ermənilər Qafqaza
gəlmə xalq oldu-
ğu üçün onların
miniatürləri ilə
Qafqaz xalçala-
rı arasında əlaqə
axtarmaq elmi
cəhətdən doğru de-
yil. Erməni yazısına
gəldikdə bunların
sifarişçinin arzusu
ilə əlavə edilməsi
versiyası da müm-
kündür.
** XV əsrdə
Anadolu güclü Os-
manlı imperiyası
(1299-1923) tərkibinə
daxil idi. Bizansın
mərkəzi Konstan-
tinopol (İstanbul)
1453-cü ildə fəth
edilmişdi. Belə bir
şəraitdə erməni
əl işlərinin bu cür
geniş miqyasda
yayılması qeyri-
mümkün idi. Digər
tərəfdən Azərbaycan
tarixçilərinin
tədqiqatları XV-
XVI əsrlər Avropa
rəssamlarının
əsərlərindəki xal-
çaların Azərbaycan
xalçaları olduğunu
sübut etmişdir.
4
Matenadaran Library MS no. 197. Cf. Durnovo, op. cit., p 113
5
Berenson tərəfindən əfsanəvi “Amico di Sandro”ya istinad edilib; təfərrüat Kurt Erdmanın kitabında
təkrarlanıb Oriental carpets, 2nd ed., Fishguard, 1976, fig. 23.
1...,125,126,127,128,129,130,131,132,133,134 136,137,138,139,140,141,142,143,144,145,...147