41
Rəngarəng və zəngin təbiətəmalik olanQərbi Azərbaycan,
əsasən, dağlıq və dağətəyi bölgə hesab olunur. Bol sulu
çaylar, çəmənliklər bu ərazini xüsusilə heyvandarlıq üçün
yararlı etmişdir. Altı iqlim zolağı bu bölgəyə xüsusi rəng
və çalar verir. Vedi və Qəmərli, Əştərək bölgələri zəngin
bağları, üzümlükləri, Mehri ərazisi subtropik meyvələr
ilə seçilirdisə, qalan ərazilər daha çox alp çəmənlikləri və
dağ bitkiləri ilə məşhurdur. Əsasən, palıd, vələs, çinar, ar
mud, alma, gilas, qoz, zoğal və alça ağacları ilə zəngin
olan meşə örtükləri ilə yanaşı, bu yurd yerinin çöllərində
yovşan, rəngarəng bitkilər, qayalarında isə cürbəcür kollar
bitirdi. Relyefin mürəkkəb və çoxcəhətli olması onun bit
ki aləmini də təkrarsız edirdi. Yüksək dağ və rəngarəng
güllər, çiçəklərlə min bir rəngə çalan alp çəmənlikləri öz
lüyündə, sanki böyük bir xalça timsalı idi. Bu amillər istər
heyvandarlığın, xüsusilə də qoyunçuluğun inkişafını, is
tərsə də təbii boyaqların alınmasını şərtləndirirdi.
Bu ərazidə yaşayan azərbaycanlıların məişətində xalça
və xalça məmulatları əsas yer tutur. Qərbi Azərbaycanda
müxtəlif ölçülü xalçalarla, kilimlərlə bərabər, namazlıqlar,
çullar və digər toxunma məmulatları da var idi. Zəngin
təbiəti bu bölgənin xalçalarına xüsusi çalarlar vermiş,
onun rəng kompozisiyasının həllinə çoxçeşidli boyalar
bəxş etmişdir. Al-əlvan boyalar bu bölgənin xalçalarını di
gərlərindən fərqləndirən əsas xüsusiyyətdir. Xalçaların na
xış-kompozisiya seçimində də yerli əhalinin təsəvvürü, mi
fik görüşləri, inancları mühüm yer tutmuş, onların ifadəsi
xalçalarda öz əksini tapmışdır. Mifoloji quşlar, heyvanlar,
həmçinin dünyaya yanaşma tərzindən irəli gələn seman
tik elementlər bu bölgənin xalçaları üçün spesifik idi.
Azərbaycanın müxtəlif xalçaçılıq məktəbləri ilə sıx əlaqəsi
duyulan İrəvan xalçalarının bu ərazidə yaşayan insanların
əsas düşüncə və hisslərinin müstəvisi kimi çıxış etdiyini
söyləmək olar.
İrəvan xanlığı və onun bölgələrinin Azərbaycan xan
lıqları, eləcə də bir çox xarici ölkələrlə geniş ticari əlaqəsi
olmuşdur. 1782-ci ildə İrəvanda olan rusiyalı Reyneks bu
ranın pambıq parça, ipək, yazlıq buğda, şərabla bol olduğu
nu söyləmişdir. Burada, həmçinin çəltik istehsalı, küncüt,
kətan əkilib-becərilirdi. İ.Şopen İrəvanda olarkən xanlığın
ərazisində gördüyü toxmaçarlıqların sayını ipəkçiliyin geniş
yayılması ilə əlaqələndirir. İrəvan ərazisi meyvə və üzüm
bağları, müxtəlif növ bağ-bostan bitkiləri, tərəvəzməhsulları
ilə məşhur idi. Dövrün mənbələrində 1782-ci ilin martında
bayazitli İsak Paşanın xahişi ilə İrəvandan Bayazitə yeddi
min dinar, iki abbası dəyərində qara qarpız, göy qarpız,
mürsəqulu, xiyar, sürahi, reyhan, xına tozu, badımcan və s.
toxumların göndərilməsi haqqında danışılır. Üçkilsə məbə
dinin məxaric dəftərində qeyd edilmiş toxum adlarının ha
mısı Azərbaycan türkcəsindədir. Dövrün mənbələrində bu
toxumların adlarının Azərbaycan türkcəsində yazılması,
bu torpaqda qədim dövrlərdən elə Azərbaycan türklərinin
yaşadığını, onların oturaq təsərrüfatla, xüsusilə də əkinçilik
və kənd təsərrüfatının digər sahələri ilə məşğul olduğunu,
ermənilərin isə bu bölgəyə sonradan gəldiyini bir daha sü
but edir.
Ağrı vadisində Azərbaycanın digər bölgələri üçün sə
ciyyəvi olan yaylaq, qışlaq maldarlığı inkişaf etmişdi. Qırx
bulaq, Göyçə, Aparan, Dərəçiçək, Gərnibasar, Vedibasar,
Talın mahallarındakı otlaqlar heyvandarlıq üçün münbit
şərait yaradırdı. O dövrün mənbələrinin birində İrəvana
Təbrizdən çoxlu karvanların gəlməsinə dair məlumat ve
rilir. İrəvandan Tiflisə, Ərzuruma, Axalsıxa, Qarsa pam
bıq, Təbriz, Xoy, Bayazidə düyü, buğda, arpa və duz apa
Azərbaycan xalçaları / İrəvan QRUPU
İrəvan şəhərində azərbaycanlılara məxsus karvansara.
Rəssam: Q.Qaqarin.
“Oturmuş qadın” portreti.
Rəssam: Mirzə Qədim İrəvani.