43
İrəvan xanlığının həyatında
mühüm rol oynayan
sənətkarlıq müxtəlif sahələri
özündə ehtiva edirdi.
Azərbaycanlıların ənənəvi
sənətkarlıq sahələri olan
toxuculuq və dulusçuluq
bütün Qərbi Azərbaycan
boyunca geniş yayılmışdı.
Azərbaycan xalçaları / İrəvan QRUPU
kompozisiyasına görə Qazax, Qarabağ və Təbriz xalçaçılıq
məktəblərinə daha yaxın olan İrəvan xalçaçılıq məktəbinin
nümunələri zaman-zaman xarici ölkələrə daşınmış, erməni
kolleksiyaçılarının sərvətinə çevrilmişdir. Bu gün erməni
xalçası kimi təqdim edilən bu incilər azərbaycanlı ilmə
ustaları tərəfindən toxunmuşdur. Xalça, kilim, palaz, şəddə,
eləcə də digər toxuculuq məmulatlarının meydana gəlməsi
tarixən qoyunçuluqla məşğul olmayan ermənilər üçün
xarakterik deyildi.
Xalq yaradıcılığının geniş yayılmış növlərindən biri də
tikmədir. İrəvan xanlığına məxsus olan bədii tikmə nü
munələrindən ikisi hazırda Milli Azərbaycan Tarixi Mu
zeyində saxlanılır. 1827-ci ildə ruslar İrəvan şəhərini zəbt
edərkən qənimət kimi götürdükləri İrəvan xanlığının bay
raqları bədii tikmə sənətinin nadir nümunələrindən hesab
olunur. Tarixi faktlar təsdiqləyir ki, vaxtilə İrəvanın düz mər
kəzində yerləşən Şiləçi məhəlləsində boyaq bitkilərindən al-
əlvan rənglər alınmış, basma naxışlı parçalar istehsal edil
mişdir.
Qərbi Azərbaycanın Loru, Pəmbək, Şəmşəddin, Apa
ran, Talın, Əştərək, Ərzin, Axtı, Qırmızı kənd, Basarkeçər,
Kəvər, Sərdarabad, Üçkilsə, Dərələyəz, Vedi, Qəmərli,
Zəngibasar, Soylan kimi bölgələri olduqca müxtəlif və
rəngarəng xalçaları ilə seçilirdi. Ümumilikdə, Qərbi Azər
baycanın ərazisində yaşayan azərbaycanlıların zəngin
mədəniyyəti, ədəbiyyatı, folkloru qonşu xalqlara təsir
göstərdiyi kimi, burada toxunan xalçalardan da yan keç
məmişdir. İrəvan xanlığının həyatında mühüm rol oy
nayan sənətkarlıq müxtəlif sahələri özündə ehtiva edirdi.
Azərbaycanlıların ənənəvi sənətkarlıq sahələri olan to
xuculuq və dulusçuluq bütün Qərbi Azərbaycan boyunca
geniş yayılmışdı. Toxuculuq, o cümlədən xalça, palaz mə
mulatı istehsalı xüsusilə seçilirdi. O dövrün səyyahları yer
li əhalinin qoyun saxladığını və qoyun yunundan gözəl
xalçalar, kisə, palaz, çul, qışda geyinmək üçün isti paltarlar,
əlcək, corab toxuduğunu qeyd etmişlər. İ.Şopen hər ailədə
toxuculuq dəzgahının olmasından xüsusi bəhs etmişdir.
Toxuculuqla bağlı olan digər sənət sahəsi boyaqçılıq idi.
Bu bölgədə qırmız (koşenil) adlanan boyaq maddəsinin
müxtəlif çalarlarından geniş istifadə olunurdu. Bu boyaq
maddəsi haqqında xüsusi tədqiqat aparan Rusiya Elmlər
Akademiyasının akademiki Qammel İrəvan qırmızını key
fiyyətinə görə Meksika qırmızı ilə müqayisə etmişdi. Bölgə
həm də gön-dəri məmulatlarının istehsalı, sabun bişirmə,
yağ çəkmə və duz istehsalı ilə məşhur idi.
Bölgənin tarixi kökləri, çox qədimə gedən xalçaları vax
tilə bütün dünyada məşhur olmuşdur. Kitabda toplanan
xalçalar, əsasən XIX-XX əsrləri əhatə edir. 1948-53-cü il
deportasiyası nəticəsində minlərlə insan öz torpağından
çıxarılmış, başqa ərazilərə köçürülmüşdür. Boşalan kənd
lərdə təbii olaraq xalça ənənəsi də itib-batmışdır. Qərbi
Azərbaycan ərazisində toxunan xalçaları sənətkarlıq imkan
larına, toxunma texnologiyasına, rəng-naxış kompozisiya
həllinə görə şərti olaraq mahallar üzrə aşağıdakı qruplara
ayırmaq olar:
I qrup:
Ağbaba, Şörəyel mahalları
II qrup:
Loru, Pəmbək mahalları
III qrup:
Şəmşəddin mahalı
IV qrup:
Göyçə mahalı
V qrup:
Gərnibasar, Vedibasar mahalları
VI qrup:
Zəngibasar, Sərdarabad mahalları
VII qrup:
Qırxbulaq, Əştərək mahalları
VIII qrup:
Aparan, Dərəçiçək, Talın mahalları
IX qrup:
Zəngəzur mahalı
X qrup:
Dərələyəz mahalı
XI qrup:
İrəvan şəhəri
“İki fiqurlu səhnə”.
Rəssam: Mirzə Qədim İrəvani.