49
Azərbaycan xalçaları / İrəvan QRUPU
Göyçə mahalı
Göyçə mahalı, Aşağı Qaranlıq.
Göyçə gölü.
İrəvan xalçalarının arasında özünün naxışları, rəngləri
ilə fərqlənən Göyçə mahalının sənət nümunələrini qeyd
etmək olar. Göyçə mahalında yaşayan azərbaycanlıların
toxuduqları xalçalar öz kompozisiya quruluşuna görə
Qarabağ xalçaçılıq məktəbinə yaxındır. Göyçə gölü
ətrafında yerləşən bu mahalın əhalisi Qarabağla sıx
mədəni-iqtisadi əlaqədə olmuşdur. Bu yaxınlıq məişətdə,
folklorda özünü daha qabarıq büruzə vermişdir.
Göyçə özünün füsünkar təbiəti, aşıq sənəti, bədii tikmə,
misgərlik, dulusçuluq və digər sahələri ilə məşhur idi. Bu
ərazidə qoyunçuluq geniş yayılmışdı ki, bu da xalçaçılı
ğın inkişafına münbit şərait yaratmışdır. Qara, boz, çal,
qumral rəngli yunun bolluğu və boyaq xassəli zəngin
bitki örtüyü, eyni zamanda, min illərdən bəri naxışları
yaddaşında yaşadan, onu xüsusi məhəbbətlə, incəliklə
və istedadla xalçaya köçürən toxucular Göyçə xalçalarına
bənzərsizlik bəxş etmişdir. Göyçənin təbiətindən xalça
ya hopan rənglər parlaq və şuxdur. Göyçə sənətkarları
toxuduqları xalça, kilim, məfrəş, çul və digər xalça mə
mulatlarına onları əhatə edən mənzərəni, yaşıl çəmənləri,
tər çiçəkləri və eyni zamanda, nəsildən-nəslə ötürülən
türk tayfalarının damğalarını köçürmüşlər. Göyçə xal
çaları onu toxuyanların yüksək mədəniyyətini, zəngin
təxəyyülünü, bədii istedadını təsdiq edir.
“Kitabi-Dədə Qorqud”da rast gəlinən yer-yurd adları
nın izini Göyçə gölü boyunca hər tərəfdə tapmaq olar. Bu
eposda Göyçə mahalı, Göyçə gölü, Ağlağan dağı, Ayğır
bulağı kimi toponimlər azərbaycanlıların qədim yadda
şının və mədəniyyətinin izidir. Göyçə mahalı cənubdan
- Ağlağan təpəsi, Dəlik, Çənlibel dağları, Səlimgədiyi, şi
malda isə Murğuz, Şahdağ silsiləsi ilə əhatə olunmuşdur.
Şah dağından baxanda bu mahal ortasına ayna salınmış
güllü bir nəlbəkini xatırladırdı. Öz füsunkar hüsnü, təbii
gözəlliyi ilə ürəkləri fəth edən, xoş duyğular oyadan
əzəmətli Göyçə mahalı çox qədim zamanlardan bəri sa
zın, sözün beşiyi, şöhrəti dünyaya yayılmış el şairlərinin
vətəni olmuş, bir sözlə, qədim yurdun sənət məbədinə
çevrilmişdir. Göyçə mahalında yaşayıb-yaratmış saz
ustaları səsləri, nəfəsləri ilə bütün türk dünyasının
zəngin könül mülkünü isitmiş, aşıq sənətinə yenilməzlik
gətirmişlər. Buranın əhalisi şad günlərdə, qəmli anlar
da qədim qopuzun varisi olan sazı kökləmiş və onun
sədaları ilə ürək çırpıntısını, daxili sızıltısını ifadə etmiş
dir. Göyçənin elə bir guşəsi yoxdur ki, orada türk-oğuz
izlərinə rast gəlinməsin. Toxluca kəndindəki Qanqalı
dağı, Göyərçin kəndinin örüşündə Qara Quzeyadlı dağı,
Zod aşırımında soyuq bulaq uzaq keçmişdən bu günə
kimi oğuz türklərinin daş yaddaşı idi. Göyçə elinin şi
fahi xalq ədəbiyyatı nümunələrindəki mifoloji varlıqlar
haqqında inanclarının kökü qədim dövrə gedərək tan
rıçılıq, şamançılıq dünyagörüşünə söykənir. Əyə inancı
insanlara sağlamlıq, səadət, bərəkət gətirən ocaq hamisi
sayılırdı. Qaraçuxa isə tale, bəxt tanrısıdır. Bu tanrıların
simvolları xalça sənətinə də keçmiş, onun naxış-kompo
zisiya həllində iştirak etmişdir.
Göyçə mahalından görünüş.